dinsdag 24 augustus 2010

Universidad

Vandaag echt een leuk dagje gehad. Opgestaan, mee naar de fotowinkel van mijn papa gegaan, en vervolgens met Vadir (een jongen uit Wallonië), zijn gastmoeder Elvia en mijn eigen mama naar de middelbare school van mijn zus Andrea gegaan. Dat was een 'escuela privata' (hier in Mexico zijn er private en public schools, de private schools zijn duur en worden niet door de staat betaald), en net zoals bij de lagere school van mijn kleine zusje, was ik echt verbaasd over hoe mooi die scholen zijn. Terwijl Ruusbroec gekend is om zijn kale speelplaats, is er daar overal groen, bankjes en tafeltjes, mooie gebouwen, veel materiaal, etc. Ook over het niveau was ik verbaasd (over het niveau Frans - ik heb Andrea vandaag moeten helpen met oefeningen over de passé composé, en dat ging niet geweldig vlot - en Engels ga ik mij niet uitspreken), maar bij vakken zoals biologie en dergelijke zagen zij toch wel grotendeels hetzelfde als wij het afgelopen jaar.

Bon, ik ga het wederom kort moeten houden, want ik heb net een gesprek van een half uur met mijn moeder gevoerd (poging tot en veel knikken, maar ik kan zo wel al een paar eenvoudige zinnetjes maken), maar dat is waarschijnlijk wel de beste manier om de taal te leren.

Na ons bezoekje aan de school, zijn we naar de universiteit van Toluca (wederom prachtige gebouwen) gegaan om te informeren over onze cursus Spaans. Blijkt dat Vadir en ik eigenlijk even goed naar de universiteit kunnen gaan, en ik denk dat ik dat ga doen. Als ik naar de gewone school ga, moet ik elke dag om zeven uur op school zijn, tot half vier 's namiddags en dat zou betekenen dat ik bijna twaalf uur aan een stuk les zou hebben aangezien ik van 5 tot 7 Spaanse les heb. Daar komt dan nog eens bij dat we voor de gewone school best nog wel een pak huiswerk zouden hebben. Met Vadir kom ik trouwens best wel goed overeen, en op de universiteit zou ik zelfs fotografie kunnen volgen.

's Namiddags ben ik er na veel geprobeer in geslaagd om naar huis te bellen met betaalkaarten (in Mexico heb je op elke hoek van de straat een openbare telefoon), waarna bleek dat ma en pa aan zee zaten en ik het dus met Caroline moest doen (hehe). Het leek haar ook het beste om naar de unief te gaan. Ik denk dat ik dat dan maar ga doen, maar aangezien de lessen pas maandag beginnen, ga ik de komende drie dagen wel met mijn zus (inclusief uniform) mee naar school gaan (maw: vreselijk vroeg opstaan).

Ook 's avonds was erg fijn, gewoon wat door Toluca gelopen met mijn mama en kleine zusje (ik begin er hoe langer hoe meer van te genieten om een klein zusje te hebben, Monse is enorm enthousiast en levendig). Anyway, ik begin stilaan de indruk te hebben dat ik mij hier echt wel thuis ga kunnen voelen het komende jaar.

Ik ga bijna slapen, misschien eerst al de nieuwe Spaanse woordjes van vandaag (ik loop constant met een mini zakwoordenboekje rond en schrijf zowat elk onbekend woord op) eens bekijken, maar ik denk dat ik mijn slaap nodig zal hebben als ik er de komende drie dagen om half zes uitmoet (de lessen op de universiteit beginnen gelukkig maar rond tien uur).

Aan iedereen die mij een mailtje of facebookberichtje gestuurd heeft: sorry dat ik nog niet geantwoord heb, maar ik heb echt niet veel tijd hier. Hoop dat ik mij binnenkort een klein laptopje kan aanschaffen zodat ik in een dode moment eens op internet kan of makkelijker dingen kan noteren tijdens de lessen Spaans. Jullie horen mij nog!

Tot de volgende (misschien morgen, als ik tijd heb laat ik weten hoe mijn eerste schooldag was),

Klaas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten